Kausi jatkukoon – kohti Joensuuta

Tuossa kuukausi takaperin kirjoittelin että kausi 2016 on pulkassa ja katseet kääntyneet jo helmikuun Endurance 24h:lle. No, niinhän siinä kävi että paikka Joensuulle ja sen tuoma houkutus lähteä 12h iltatansseille Joensuu areenalle taitaa konkretisoitua muutaman päivän päästä.

Lauantaina Joensuussa siis juostaan 12h yöjuoksu. Startti tapahtuu kello 20:00 paikallista aikaa ja kisa loppuu kello 08:00 sunnuntai-aamuna. Lauantaina päivällä lähden kohti Joensuuta veljeni kanssa, joka on lupautunut tulla alkuun hetkeksi hieman huoltamaan ja aamusta sitten ajamaan takaisin Espooseen. Veljeni ei ole juoksun suhteen kovinkaan noviisi, vaan juniorivuosina on painanut junnujen maastojuoksuissa koviakin tuloksia ja jos en väärin muista niin on ollut mukana junnumaajoukkueessakin. Sittemmin kaveri on keskittynyt viime vuosina omatoimiseen hölkkäilyyn metsässä ja ainakin pari vuotta sitten omien sanojensa mukaan saattoi päivässä hölkkäillä ja kävellä koiran kanssa metsissä keskimäärin 4-5tuntia.

Lähtökohdat kisaan:

Kilpailuun valmistautuminen on sujunut hyvin ja hyvin huonosti. Oikeastaan vasta tällä viikolla päätin lopulta että lähden kisaamaan, joten tämä viikko nyt mennään perinteisellä viimeistelyllä eli puolipitkää lenkkiä ja muutama lyhyempi mutta nopeampi repäisy. Torstain tai keskiviikon jätän lepopäiväksi.

Hyvät asiat; Sain Tallinnan maratonin jälkeen kuusi erinomaista treeniviikkoa, johon sisältyi niin vauhtia kuin mäkiharjoittelua. Lisäksi määrät olivat sopivia ja lokakuulle sainkin kivasti noin 560km juoksua joissa oli vielä noin 10 000 nousumetriä. Mäkisiä pitkiksiä ja mm. Montrailin 52km lenkki tuli lokakuussa vedettyä. Lokakuu alkoi mukavalla Sipoonkorpi Trailin kakkossijalla. Kaikki näytti suhteellisen hyvältä.

Huonot asiat; Viime viikon alussa olin totaalisen uupunut työkiireiden ja lenkkeilyjen kuormittamana. Sähköpostit puhelimessa piippailivat yömyöhään ja tarvittua lepoa ei tullut saatua riittämiin. Tiistaina jouduinkin lopettamaan hölkän jo viiden kilsan kohdilla ja ottamaan loppuviikon hölkistä kokonaan lepoa kun juoksu ei maittanut, kroppa vaati unta ja ravintoa. Tein samalla muutaman muun tärkeän ratkaisun ja suljin kännykästä kokonaan sähköpostit pois. Eipä enää piippaile yömyöhään tai aamuvarhaisella. Lisäksi yritin hieman järkeistää kalenteria vaikka järkevää siitä tuskin koskaan saa – yhtään kokonaista vapaa päivää viikossa ei töistä tule ja eipä tule normaalisti juoksuistakaan. Menneen viikon juoksut jäivät siis lyhyeen, noin kolmeen kymmeneen kilometriin jotka olivat maanantaina, tiistaina ja sunnuntaina juostuja lenkkejä.

Toinen huono asia on se että oikean jalan nilkka välillä viittailee jälleen penikkataudin esioireisiin. Todennäköisesti viime kuun 10k nousumetriä olivat hieman liikaa tällaiselle flatlanderille, jolle kesällä tuli kuukaudessa keskimäärin vain puolet tuosta kymppitonnista.

Kisa:

Yöllä en ole ennen juurikaan juossut – jos edeltävien vuosien E24h:n unissahoipertelua ei juoksuksi lasketa, joten en todellakaan osaa arvata mitä odottaa.

Strategia tulee kuitenkin olemaan jokseenkin selvä. Hirveästi viime kesän 100km:n juoksua hitaammin en ajatellut aloittavan. Jokseenkin kuitenkin maltillisemmin ja tasaisemmalla vauhdinjaolla. Kunto pitäisi olla kyllä parempi kuin kesällä, mutta kun kyseessä on 12h juoksu, niin kaikkea ei voi tykittää heti alkuun. En kuitenkaan aio pelätä keskeyttämistä vaan jos se on tullakseen liian kovien vauhtien tai viime viikon huonojen enteiden takia,  niin sitten tulloo. Tosin keskeytys tapahtukoon vasta sitten kun en pysy enää radalla. Tässä kisassa ei ole itselläni mitään menetettävää joten voin painaa murehtimatta. Kausi 2016 on jo laitettu pakettiin ja tämä on vain plussaa ja osin valmistautumista helmikuulle.

Tänään kävin hakemassa uudet Hoka One One Cliftonit, joilla suurimman osan kilpailusta ajattelin juosta. Sen lisäksi tulen varmasti käyttämään myös toista hieman erilaista kenkää, jossa vaimennusta on vähemmän. Ajattelin ehkä Hokan Tracerit hakea. Todennäköisesti kenkävaihto tulee hetkellisesti jossain 50-60km välillä jolloin painelen matalampi pohjaisella kengällä kympin verran kunnes vaihdan takaisin Cliftoniin.

Energiageelit hain tänään. Niitä ei ole ehkä riittämiin, mutta on ainakin jonkin verran.

Muuta huoltokamaa on sitten suolatabletit, mutta muuhun en sitten olekaan varautunut.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s