VK51 / Sopivasti vauhtia, nousua ja määrää

Jouluviikko on pulkassa ja sain tehtyä suunnitelman mukaisen harjoitusviikon. Viikkoon mahtui myös uusien lenkkareiden hankinta ja näyttääkin siltä että pari vuotta jalkaa koristaneet New Balancen 1080-kenkämalli jäänee ainakin hetkeksi viimeiseksi New Balancen kengäksi tässä jalassa. Löysin nimittäin jalkaani ainakin näin ensituntumalta sangen erinomaiset kengät. New Balancelle kuitenkin edelleen iso littipeukku huippukengästään! Toinen mukava uutuus viikkoon  oli joululahjaksi saamani kolme kirjaa (The Ultra MindsetTravis Macy, Build Your Running BodyPeter Magill etc, Kasvisruokamaanantai – toim. Annie Rigg), joista muutamaa olen ehtinyt koluamaan jo jonkin verran ja alla teenkin näistä pienen kirja-analyysin.

Aloitetaan kengistä. Kävin tänään sunnuntaina XXL-sportista hakemassa Hoka One One Clifton 2:set. XXL-Sport oli ensi kertaa tuonut Suomeen tätä huippuluokan kestävyysjuoksijan kenkää. Tietenkin XXL:n varastot olivat tyhjenneet pikaisesti ja ehdinkin hakemaan viimeisen itselleni oikean kokoisen parin Suomenojan XXL:stä. Sinänsä hyvä diili, sillä tämä noin 130euron kenkä oli siirretty alelaariin ja hinta oli viimeiselle parille tippunut alle sataseen. Kenkää on mainostettu erittäin pehmeiksi, erinomaisesti vaimennetuiksi ja hyvin rullaavaksi.  Alla kuva Hokista, joilla nyt juostu 30km ja New Balancen 1080v5:sta, joilla ehdin juosta noin 500km.

20151227_161338

Otin kengät välittömästi testiin ja päätin testata kengät Esportin ”betonisella” radalla pitkiksen muodossa. Ensituntumaltaan jalkaani aivan omaa luokkaa. Vaimennuksen huomasi siten että Esportin rata ei tällä kertaa tuntunut läheskään niin kovalta kuin aikaisemmilla kerroilla. Tuntui siltä että olisi juossut pehmeällä ja hyvin joustavalla alustalla. Pohkeet ja penikat kiittävät! Tammikuun lopulle on todennäköisesti tilattava uusi pari ja sen taidan tilata suoraan valmistajalta, jolloin värivaihtoehtojakin on lukuisampia. Valmistajalta toimituskuluineen näyttää saavan kengät 138euron hintaan.

Sitten kirjoista. Travis Macyn Ultra Mindset tuntuu menevän samaa kaavaa kuin Dean Karnazesin Ultramarathon Man. Tarinoita kisoista, kokemuksista, pettymyksistä ja nousuista. Macy on sisällyttänyt kirjaan kuitenkin kahdeksan ”Ultra Mindset teesiä”, joilla hänen mukaansa jokainen kaduntallaaja kykenee parantamaan omaa henkistä kapasitettiä elämän eri tilanteissa. Travis käy omien kokemustensta ja tarinoidensa kautta nämä teesit. En ole vielä päässyt kuudenteen kappaleeseen, mutta otsikko: The 4.30 a.m. Rule: When You Have No Choice, Anything Is Possible – kuulostaa ainakin helmikuun EA24h:ta ajatellen hyvältä luettavaksi.

Runner´s Worldin Bob Andersonin mukaan Build Your Running Body on parhain juoksukirja koskaan. Parhaimmasta juoksukirjasta en ole varma, mutta ainakin näin kahteen otteeseen läpi selailtuani olen saanut kirjasta erittäin paljon käytännön apua harjoitteluuni. Kirja on tuollainen Raamatun kokoinen opus, joka sisältää oikeastaan kaiken mitä juoksemisesta ja harjoittelusta tulisi tietää. Suurin osa kirjan sisällöstä on tuttua kauraa, mutta esimerkiksi eri loukkaantumisille ja niiden ennaltaehkäisyyn liittyvät harjoitteet kuvineen vaikuttavat erinomaisilta. Sainkin kirjasta muutaman uuden venyttely- ja lihaskuntoliikkeen, joista voi olla hyötyä esimerkiksi juurikin sen penikkataudin välttämiseksi. Lisäksi kirja tarjoaa vinkkejä mm. harjoitusohjelman tekoon, ravintoon, palautumiseen ja sisältää jopa taulukon, josta näkee eri sääastemäärän vaikutuksen juoksunopeuteen. Nyt ulkona oleva -5 astetta näyttäisi kirjan mukaan hidastavan juoksuvauhtia noin 5sekuntia kilometriltä. Jos ulkona olisi 50astetta lämmintä, niin juoksuvauhti tulisi kirjan mukaan olla noin minuutin per kilometri hitaampaa riippuen juoksijan tasosta, normaalivauhdista. Kirja määrittelee +10 asteen olevan ideaali juoksukeli.

Kasvisruokamaanantaita en ole vielä ehtinyt edes juurikaan selailla joten Beatlesin Paul McCartneyn esipuheen sisältävän ja ilmeisesti  Paulin innoittamasta kirjasta en osaa vielä sanoa juuta enkä jaata. Sen huomasin että sisältää paljon eri kasvisruokareseptejä, joista varmastikin saa uusia kattauksia tehtyä kotikeittiössä. Tänään mentiin aamu kaurapuurolla ja mustikoilla, iltapäivästä tuli vedettyä soijanakkeja ja perunoita sekä leipää. Lenkin aikana päivällä yksi Clifbar. Illalla sitten vielä jotain hiilaripainotteista.

Treeniviikko 51: 112,2km, +1685m, 10:04h, 

Maanantai: Lepo.

Tiistai aamupäivä: Esportin juoksumatolla 15,5km. Rytmityksellä juoksua 20min ja kävelyä 1min. Jokaiseen 20minuutin settiin viiden minuutin ajan 4:15min/km-vauhtia. Muuten 5:30min/km-vauhtia. Lopulliseksi keskimääräiseksi vauhdiksi muodostui 5:13min/km.

Tiistai-ilta: Kevyesti 5km Nuuksiossa. Keskimääräinen vauhti 5:55min/km. Tiistaina yhteensä 20,5km.

Keskiviikko aamupäivä: Esportin juoksumatolla mäkitreeniä. Nousukulmaa vaihtelin 5% ja 15% välillä. 19,2km tuli matkaa ja nousumetrejä 1000m. Juoksin välillä tasaisella ja nostelin hiljalleen aina kohti 15%:ia. Keskivauhdiksi lenkiltä tuli 5:55min/km. Tämä tuntui kovalta treeniltä ja huomasi ettei viimeiseen kuukauteen ole tullut juurikaan mäkitreeniä tehtyä.

Keskiviikko-ilta: Poistuin perheen luokse Kiskoon ja juoksin iltalenkkinä palauttavan 4,7km maantietä ja hiekkateitä pitkin. Keskiviikkona yhteensä 24km.

Torstai: Jouluaattona heti aamusta pienen riisipuuroannoksen saattelemana Kiskossa 22km. Juoksin Toijan-kylään ja takaisin pienten mutkien kautta. Vedin lenkin kiihtyvänä. Ensimmäinen vajaa kymppi noin 5:30min/km-vauhtia ja siitä sitten käytiin jonkun kilometrin jälkeen 4:00min/km-vauhdissa. Keskivauhdiksi muodostui 5:05min/km. Yhteensä 22km.

Perjantai: Perjantaina isäni kanssa Kiskossa 10km. Faija pääsi kympin vielä aikaan 54minuuttia. 62-vuotta mittarissa ja juokseminen on epäsäännöllisen säännöllistä. Laitetaan tässä haaste että lähtisi ensi kesänä jälleen maratonille yrittämään neljän tunnin alitusta! Muutama vuosi sitten taitoi vetää piirun verran yli neljän tunnin. Yhteensä 10km.

Lauantai: Jätin juoksut lyhkäiseen hölökkään. 5,5km Nuuksion metsissä Boxing Dayn futismatsien välissä. Yhteensä 5,5km.

Sunnuntai: Esportilla puoliltapäivin 30km uusilla Hoka One Oneilla. Satuin samaan aikaan radalle ultraguru Jari Tompon kanssa ja hyppäsinkin Jarin vauhteihin. Jari oli ehtinyt juoksemaan jo parikymmentä kilometriä alle ja veteli lopulta karvan päälle 50km. Tompon seurassa vauhdit olivat itselleni ehkä normaalia pitkää lenkkiä hieman ripeämmät ja painelinkin 5:10min/km keskimääräisellä vauhdilla matkan. Ei siinä mitään, juoksu kulki erinomaisesti ja tuntui hyvältä. Juoksumatolla oli tottunut saamaan hien pintaan, mutta radalla ei tällä kertaa tullut hikipisaran pisaraakaan paitaan. Tompon kokemuksia ja kertomuksia Ultrajuoksun saralta on hienoa kuunnella. Jari on suomalaisen ultrajuoksuskenen suurimpia hahmoja monilla eri ennätyksillään ja mm. 24h SE:llä. Tompon kaltaisilta huippu-urheilijoilta voi oppia paljon. Olinkin miettinyt pitkään että kun Joensuu 12h juoksussa en päässyt loukkaantumisten vuoksi juoksemaan uutta 100km ennätystäni, että juoksisinko sen Endurance 24h:ssa, mutta Jari oli sitä mieltä että 100km kisoissa kannattaa käydä se kirjaamassa ja EA:lla sinnitellä 24h. Päätinkin nyt että helmikuussa ensisijainen tavoite on pysyä radalla liikkeessä 24h. Sitä kohti ja sen yli.

Vinkki palautumiseen: Kaada ämpäriin jääkylmää vettä. Hyppää sinne ja pysyttele noin minuutin.

20151227_162733

Hyppää pois ja suihkuttele kuumaa vettä. Toista pari kertaa. Penikat ja jalat kiittää. Tee mahdollisimman pian treenistä. Tämän jälkeen jalat tuntuvat kuin uusilta.

20151227_162642

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s